Wat kan de Hertaler?

De Hertaler beheerst een groot aantal 'talen' en kan onderzoek doen. Dat komt door mijn wetenschappelijke achtergrond én ruime ervaring als journalist. Ik ben gepromoveerd in de sociale geografie en heb veel ervaring opgedaan als wetenschappelijk onderzoeker. Daarnaast heb ik als journalist jarenlang geschreven voor zeer verschillende doelgroepen, waaronder kinderen en jongeren.

Door deze ervaring kan ik goed inschatten hoe mensen met informatie omgaan. Ik kan ervoor zorgen dat informatie wordt gepresenteerd in een taal die bij hen past.

Opdrachten

Welke talen beheers ik?

Natuurlijk beheers ik vooral het begrijpelijk Nederlands. Ik kan teksten schrijven die passen bij officiële taalniveaus (A1-C2).
Daarnaast beheers ik ook:

  1. Wetenschappelijk Nederlands. Ik kan wetenschappelijke teksten lezen, analyseren en zelf schrijven, met name in de alfa- en gamma-hoek. Deze kan ik omzetten in andere talen.
  2. BeleidsNederlands. Ik kan snel en goed rapporten, onderzoeksverslagen van commissies en dergelijke analyseren en omzetten in begrijpelijker taal.
  3. Politiek Nederlands. Deze taal is vaak gericht op verhullen. Hier kan ik goed doorheen kijken en vervolgens hertalen naar wat er bedoeld wordt.
  4. AlgemeneVoorwaardenNederlands. Deze taal blinkt vaak uit in onbegrijpelijkheid en is zeer lang. Bedrijven en instellingen die dit willen omzetten in korte en begrijpelijke taal, kunnen bij De Hertaler terecht. Bekijk voor een voorbeeld hier mijn eigen voorwaarden.
  5. BasisschoolNederlands. Ik weet welke taalniveaus er bestaan en wat kinderen in verschillende groepen op de basisschool ongeveer aankunnen. Ik kan dus voor de leeftijd op maat gesneden teksten schrijven.
  6. NieuwsNederlands. Ik kan nieuwsberichten schrijven en analyseren.
  7. Alledaags Engels. Ik kan teksten uit het Engels vertalen naar begrijpelijk Nederlands.
  8. Sociaal-wetenschappelijk Engels. Binnen de sociale wetenschappen kan ik wetenschappelijke artikelen in het Engels lezen, analyseren en omzetten in begrijpelijke taal.